От 6 март започва третото издание на фестивала за документални филми „(не)Възможното образование“. Четири прожекции, последвани от дискусии, и пет работилници включва тазгодишното издание, което ще се проведе на 6, 7, 12 и 14 март 2020 г.
Форумът за пореден път ще потърси начините, по които учат децата и какви ценности им предаваме по пътя на тяхното образование. Фокусът в тазгодишната програма е поставен върху играта и значимата й роля в човешкото развитие, както и ученето сред природата – като комплексна, обогатяваща и цялостна среда с всички естествени предизвикателства и уроци, които предлага.
Стартът на фестивала ще бъде с прожекция на филма „Началото на живота“ на 6 март от 18:30 ч. в Чешкия център на ул. „Г. С. Раковски” 100 в София. След откриването фестивалните събития продължават в Есенс център на ул. „6-ти септември“ 37.
„Началото на живота“ задълбочено проследява връзката между родител и дете в първите месеци и години от живота му и как тя повлиява върху цялостното му развитие. Продукцията извежда въпроси за ценността на майчинството в нашето общество, за важността на ангажирания и присъстващ баща, както и много други актуални теми, коментирани от нобелови лауреати, учени и популярни личности.
Филмовата програма продължава с „Научено в гората/Средата като училище“. В него се изследва възможно ли е да се учи цял ден навън, в гората – в дъжд и сняг – и как това се отразява на децата, на интереса им към ученето и на успеха им в училище. Филмът проследява ученето в едно екоучилище в Канада, където учители, администратори, изследователи, родители и ученици работят заедно, за да изградят богата и различна екосистема, като с това предизвикват конвенционалните образователни модели. Прожекцията е на 7 март от 11:00 ч.
“Нова искрица надежда: историята на Унитиера”, последвана от дискусия, ще бъде на 12 март от 18:30 ч. Филмът отваря вратите към Унитиера, автономен университет в Оахака, Мексико. Мястото е обнадеждаващ пример за това как общностите могат да поемат контрол върху собственото си обучение и да оформят устойчив път за себе си, въпреки враждебната околна среда. Филмът повдига важни въпроси, свързани с целта на образованието и какво е необходимо за създаване на дълбоко екологично съзнание и връзка с общностите.
Последният филм тази година повдига въпроса „За правото да играеш”. Може да се гледа на 14 март от 11:00 ч. „Където има деца, там е есенцията на играта. Където има възрастни, там е отговорността да се подсигури правото на игра.“ Под това мото са заснети 5 документални видеа, посветени на фундаменталната роля на играта за израстването ни като цялостни и творчески личности. Това са филми за детската култура, за играта като цел и ценност сама по себе си – а не просто като обучителен инструмент, за блокажите на възрастните спрямо играта, за ролята на общността и на училището.