Сред най-големите потърпевши на този етап от епидемията, свързана с коронавируса, са авиокомпаниите. Във вторник драмата в сектора се задълбочи, след като Италия въведе карантина за цялата си територия за неограничен период, а за 14 дни мерки срещу влизащите в страната въведе и Израел.

В опит да помогне на сектора Европейската комисия обяви във вторник, че временно спира действието на правило, съгласно което превозвачите са длъжни да използват поне 80% от слотовете си. Авиокомпаниите, притиснати от отсъствието на уплашени от епидемията пътници, се оказаха задължени за изпращат почти пусти самолети, само и само да не изгубят слотовете за приземяване. Изработването на подробностите за прилагане на тази пауза може да отнеме седмица.

Korean Air Lines предупреди, че разпространението на заразата заплашва оцеляването й, след като реално изкара извън строя 80% от международния й капацитет, принуждавайки я да приземи 100 от 145-те си пътнически самолета. Президентът на компанията обяви, че ситуацията може още да се влоши и никой не е в състояние да прогнозира колко ще продължи.

Австралийската Qantas Airways също обяви, че свива с 25% капацитета по международните си линии и отлага поръчката на нови самолети. Водещите на пазара в САЩ „Делта“ и „Америкън“ вече не подкрепят обявените си прогнози за тази година и приеха драстични мерки, за да ограничат ефекта от заразата върху бизнеса си. „Делта“ съобщава за 25-30% спад на резервациите и очаква влошаване.

Световната авиоиндустрия е сред секторите, които са най-силно засегнати от заразата. Тя загуби вече почти една трета от стойността си – 70 млрд. долара, тази година, показват изчисления на „Ройтерс“.

Изданието посочва, че на практика никой няма да остане незасегнат от кризата, след като миналата седмица британската Flybe вече изпадна в колапс, а акциите на Norwegian Air загубиха 70% от стойността си в рамките на месец.

Разпространението на вируса засяга все повече маршрути и доведе до това, че „Луфтханза“ оряза 50% от капацитета си, а целият ефект върху въздушния трафик ще се види, когато се публикуват отчетите.

Международните резервации до Европа се сринаха със 79% заради заразата в Италия и това не остави съмнения, че спадът ще е по-голям от този при заразата САРС през 2003 г. Възможно е да изтрие 113 млрд. долара от приходите на авиокомпаниите по настоящи оценки на международната асоциацията на авиопревозвачите ИАТА.

Превозвачите със среден размер като португалската TAP и SAS не са в цветуща форма и може сериозно да пострадат сега, коментира анализаторът Даниъл Роеска от „Бърнщайн“. Италия обеща още 400 млн. евро помощ на националния превозвач „Алиталия“, въпреки че еворкомисията разследва последния взет от авиокомпанията заем за 900 млн. евро.

error: