Родопската теснолинейка Септември-Добринище е в топ 10 на най-живописните маршрути в Европа според класация на британския вестник “Гардиън”. В класацията попадат и железопътни маршрути от Португалия, Италия, Унгария, Гърция.

От сдружение “За теснолинейката” определиха този факт като повод за гордост и израз на възхищението на света от това, което притежава страната ни. Според председателя на сдружението Кристиан Ваклинов с живописния си маршрут родопската теснолинейка привлича туристи от цял свят.

“Времето се движи бавно по железопътната линия Септември-Добринище в югозападна България (150 км южно от София), пише “Гардиън”. – Бавният влак с тесни колела свързва Горнотракийската равнина с планините Родопи, Рила и Пирин. Жп линията се вие през тесни проломи и идилични речни долини.”

От две години за улеснение на туристите е направен и аудиотур, който описва маршрута на теснолинейката на български, английски и руски език. Ваклинов посочва още, че тя обслужва население, което няма друг превоз и дори път до селищата, а на всяка гара и спирка има уникални исторически забележителности.

Железницата от Септември, през Велинград и Банско, до Добринище е строена в периода 1920 – 1945 г. Тя е с дължина 125 км и има нетипичното междурелсие от 760 мм, което я прави уникална. Линията е известена и като “алпийската железница на Балканите”. Разположената на 1267 метра надморска височина гара Аврамово е най-високата на Балканите.

Освен това жп линията е най-високата на Балканския полустров, включена е и в списъка на най-живописните линии в света с уникални за трасето “осморки” и “шестици” и се посещава от групи от цял свят.

Макар, че проектирането на този забележителен участък се е случило относително скоро – само преди 80 години, авторите на проекта не се знаят. Те са били инженери от тогавашното отделение “Поддържане” в Главна дирекция на БДЖ.