Градове по целия свят вече правят планове за живота след пандемията от Covid-19. Те включват поредица от екологични инициативи, които да бъдат стартирати в битката с кличатичните промени.

Кметове на градове в Европа, САЩ и Африка проведоха разговор миналата седмица, за да координират усилията с, насочени към намаляването на въглеродните емисии и устойчивото развитие, пише “Гардиън”. Мнозина вече обявиха взети решения, които включват хиляди километри нови велосипедни алеи в Милано и Мексико, както и по-широки тротоари и пешеходни квартали в Ню Йорк и Сиатъл.

Целта на инициативите е да позволи на хората да се движат в градската среда безопасно в свят, в който физическото дистанциране ще бъде нещо нормално за близкото бъдеще. И това да се случва без драстично увеличаване на замърсяването на въздуха.

Според участниците в дискусията тези проекти показват пътя към дългосрочните мерки, които ще помогнат за намаляване на неравенството по света и ефекта от климатичната криза.

“Приоритетът ни в момента е да пазим здравето на жителите ни и да се справим с пандемията от Covid-19. Ние обаче трябва да мислим и за бъдещето. Начинът, по който ще структурираме възстановяването, ще дефинира градовете ни за десетилетия напред”, заяви кметът на Милано Джузепе Сала, който ръководеше срещата.

Италианският град, който е един от най-засегнатите от кризата, обяви абмициозен проект за велосипедни алеи и пешеходни зони. Според него 35 километра от улиците трябва да бъдат преобразени през лятото.

В Париж кметът Ан Идалго отдели 300 милиона евро за мрежа от велосипедни алеи. Много от тях ще следват линиите на метрото, за да предлагат алтернативен транспорт. Франция постепенно започна да отслабва мерките в страната. За да не стига до струпвания на хора, в столицата бяха определени 50 километра от улиците, които обикновено се ползват от автомобили, за велосипедисти. Освен това правителството дава на всеки французин по 50 евро за поправка на колелото му, за да насърчи предвижването с велосипеди.

Столицата на Колумбия Богота 120 километра улици се превръщат във велосипедни алеи за един ден от седмицата. Сега обаче те ще бъдат за колоездачи през цялата седмица, като се добавят и още 75 км.

Ню Йорк обяви планове да отдели 160 километра от улиците си за “социално отговорен отдих”, докато отмине кризата, а Оукланд в Калифорния затваря 120 км за коли. Мексико Сити планира 130 километра временни велосипедни алеи, а Барселона добавя 30 000 кв. м към пешеходните си зони.